Otsikko
Minua kiinnostaa, ottaako Lahden kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto vastaan lahjoituksia? Minulla saattaisi olla erä vanhaa oikeustieteellistä kirjallisuutta…

Kysytty

Minua kiinnostaa, ottaako Lahden kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto vastaan lahjoituksia? Minulla saattaisi olla erä vanhaa oikeustieteellistä kirjallisuutta melkoinen määrä lahjoitettavaksi, josta voisi tehdä kokoelman.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden kaupunginkirjasto ottaa vastaan lahjoituksia, mutta päättää itse mitä lahjoitetusta aineistosta liitetään kokoelmaan. Erillisiä kokoelmia lahjoitusaineistoista ei muodosteta. Oikeustieteen alan kokoelmamme yritämme pitää ajan tasaisena, joten ehkä ei vanhaa aineistoa kannata tarjota. Historiallista näkökulmaa hakeville tutkijoille meillä toki onkin vanhoja kirjoja varastossa, mutta tätä kokoelmaa ei ole järkevää kasvattaa. Säilyttämisvelvollisuus on lähinnä kansalliskirjastolla. Kuopiossa toimii kirjastojen yhteinen varastokirjasto ( www.nrl.fi ), joka kerää kaikkea kirjallisuutta, mutta sinne postittaminen tapahtuu omalla kustannuksella ja kannattaa Vaari-tietokannasta tarkistaa mitä siellä jo on.