Minkälaisia vääriä käsityksiä vastaan ortodoksinen kirkko on joutunut taistelemaan vuosisatojen saatossa?

Kysytty

Minkälaisia vääriä käsityksiä vastaan ortodoksinen kirkko on joutunut taistelemaan vuosisatojen saatossa?

Vastaus

Vastattu

Hei! Välitin kysymyksesi Helsingin ortodoksisen kirkon kirjastolle. Sain kirjastonhoitaja Christina Kontkaselta tällaisen vastauksen:

"Ensimmäisenä harhaoppina tuli mieleen ikonoklasmi, eli ikoneita vastustavien oppi. Vuosina 726-842 hävitettiin ja turmeltiin lähes kaikki Kristusta ja pyhiä esittäneet ikonit. Eli ikonien kunnioittaminen on keskeinen asia ortodoksisen uskon harjoittamisessa.  Tässä yhteydessä mainitsisin myös ortodoksisen kirkkolaulun (ei käytetä mitään soittimia) merkitys erottamattomana osana jumalanpalvelusta.
Toinen ortodoksiselle uskonnolle ominainen piirre on Pyhien ja erityisesti Jumalansynnyttäjän palvominen, siinä mielessä, että heitä paitsi kunnioitetaan heitä myös rukoillaan
Myös oppia Pyhästä Kolminaisuudesta on varmasti jouduttu puolustamaan monissa yhteyksissä.

Suositeltava lukemista olisi Ilarion Alfejevin kirja ”Uskon mysteeri”."