Minkälaisia arvoja brittiläispolitiikko Munira Mirza pitää tärkeänä?

Kysytty

Minkälaisia arvoja brittiläispolitiikko Munira Mirza pitää tärkeänä?

Vastaus

Vastattu

Munira Mirza on 43-vuotias pakistanilaistaustainen sosiologian tohtori ja konservatiivinen brittipoliitikko, joka työskenteli viimeksi pääministeri Boris Johnsonin poliittisena neuvonantajana (2019 - 2022). Hän erosi tehtävästään 3.2.2022, koska oli tyytymätön Johnsonin levittämään valheeseen labour-johtajasta Keir Starmerista.

Ennen neuvonantajaksi ryhtymistään Mirza oli korkeassa asemassa Lontoon koulutuksesta ja kulttuurista vastaavana pormestarina. Vuodesta 2020 häntä on kaavailtu myös Lontoon pääpormestariksi.

Vuosina 2005 - 2007 hän työskenteli konservatiivisessa ajatushautomossa Policy Exchangessa, jossa hän otti kantaa moniin kulttuuriin kysymyksiin ja oli mm. maahanmuuttokriittinen.

Mirza on tukenut pääministeri Johnsonin politiikkaa aina viime päiviin asti. Hän oli mm. Brexitin ja Brextit-kansanäänestyksen tukija ja piti eroa EU:sta hyvänä asiana. Jo ennen konservatiivipoliitikoksi ryhtymistään hän tuli 1990-luvulla tunnetuksi euroskeptikkona.

Eniten hän on saanut huomiota rasismikannanotoistaan, mikä ei tarkoita sitä, että hän puhuisi rasismin puolesta. Ennemmin hän ei hyväksy anglo-amerikkalaisia tulkintoja. Hänestä esim. Labour-puolue liioittelee ja keskittyy vääriin asioihin puhuessaan rasismista. Mitään vakavaa rasismiongelmaa, mistä pitäisi puhua, ei hänestä edes ole olemassa.

Yksi asia, johon Munira Mirza on yhdessä Johnsonin kanssa puuttunut, on burkan käyttö. Mirzan mielestä muslimeja ei pidä loukata heille tärkeissä asioissa, koska siihen ei ole mitään syytä.