Otsikko
Minkälaiset väistämissäännöt koskevat jalankulkijoita suhteessa muihin jalankulkijoihin? Jos törmäämisestä jalkakäytävällä koituu vahinko, millä kriteereillä…

Kysytty

Minkälaiset väistämissäännöt koskevat jalankulkijoita suhteessa muihin jalankulkijoihin? Jos törmäämisestä jalkakäytävällä koituu vahinko, millä kriteereillä määritellään korvausvelvollinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jalankulkijoita ovat kävelijöiden lisäksi muun muassa potkulautailijat, pyörätuolin käyttäjät, rullaluistelijat, lastenvaunujen kanssa tai suksilla liikkuvat. Jalankulkijoiden tulee noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä sekä käyttää kävelijöille tarkoitettua paikkaa liikenteessä. Jalankulkija on myös pyörää tai mopoa taluttava sekä jalankulkua avustavan tai korvaavan laitteen käyttäjä.

Kävelijän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Toisten tienkäyttäjien toimintaa on ennakoitava ja sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi.

Jalankulkijoiden kohtaamisesta todetaan Liikenneturvan verkkosivuilla: "Laki ei ota kantaa siihen, miten jalankulkijoiden keskinäiset kohtaamiset hoidetaan ja kuka väistää mihinkin suuntaan. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen pitäisi onnistua."

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#f…

https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2022/05/jalan_ja_pyoraillen_op…

https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-34_jalanku…

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos mentäisiin vaan oikeaa reunaa...

Minä "ymmärrän" että jalankulkija kävelee kävelytiellä aina vasenta puolta. Polkupyöräilijä (potkulaudat yms.) kävelykadun oikeata puolta ja näin väistävät vastaan tulevaa kävelijää. Kävelijät vasemmalla ! Polkupyörät oikealla ! Näköetäisyys on kävelijällä ja polkupyöräilijällä, ei törmäyksiä.

Jos kävelijä kävelee vasemmalla ja vastaan tulee polkupyörä, joka ajaa oikealla, niin molemmat noudattavat liikennesääntöjä ja ovat oikeassa. Tällöin, suomalaisen mentaliteetin tuntien ja koska molemmat ovat oikeassa, tapahtuu väistämätön yhteentörmäys :)

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tieliikennelaki 10.8.2018/729

13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Eli täysin tulkinnanvarainan pykälä jälleen. Käytettävä vasenta reunaa, ellei toinen reuna ole turvallisempi esim. muun syyn vuoksi. Muu syy voi olla vaikka vastaantuleva polkupyörä, koska ei saa tarpeettomasti haitata muuta liikennettä. Lisäksi "yleensä" on käytettävä heijastinta, eli ei siis joka kerta, eikä aina, muttei myöskään "toisinaan". Käytännössä jalankulkija voi siis poukkoilla miten tahansa pyörätien tai ajoradan jommassakummassa reunassa pimeällä ilman heijastinta, kunhan ei "haittaa" muita. No, ei ihme, että vahinkoja sattuu.