Minkälainen valtakirja tarvitaan, kun halutaan antaa valitun henkilön hoitaa kaikin valtuuksin vainajan perinnönjako ja perunkirjoitus ja mahdolliset muut…

Kysytty

Minkälainen valtakirja tarvitaan, kun halutaan antaa valitun henkilön hoitaa kaikin valtuuksin vainajan perinnönjako ja perunkirjoitus ja mahdolliset muut siihen kuuluvat asiat ? Kyseessä vähäinen omaisuus ja perijöitä on melkoinen määrä. Perijät haluavat, että valittu henkilö hoitaisi täysin valtuuksin koko työn.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta, aikaisempien vastausten Arkistossa on vastauksia, joista on ehkä apua kysyjälle.
Ks. linkki
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx
Sivun alareunassa on aakkosin asiasanojen selailu. Klikkaamalla kirjainta V löytyy esim. termi valtuutus, klikkamalla kirjainta P löytyy vastauksia liittyen kohtaan perukirjat.
Internetissä on Suomen lakiopas ja siellä välilehti Asiakirjamallit ja Valtakirjat on ensimmäisenä kohtana. Kirjastossa on myös perunkirjoitukseen liittyviä oppaita, samoin kirjoja asiakirjamalleista. Esim. Norri, Matti: Perintö ja testamentti : käytännön käsikirja (Talentum, 2007) sekä ASIAKIRJAMALLEJA / Seppo Kemppinen ... [et al.](Lakimiesliiton kustannus, 2002). Lakiasiain asiantuntijalta kannattaa varmistaa oikea menettelytapa asiassa.