Minkälainen persoona on Tuntemattoman sotilaan Lahtinen?

Kysytty

Minkälainen persoona on Tuntemattoman sotilaan Lahtinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuntematonta sotilasta käsitellään esim. teoksessa Väinö Linna, toisen tasavallan kirjailija (1980). Tämän mukaan ainoastaan alikersantti Lahtinen oli poliittisesti ja ideologisesti tietoinen. Toisaalta taas mainitaan, että kirjailija itse voidaan samastaa yhtä hyvin Lahtiseen kuin Rokkaan tai Koskelaan. Tuntemattomaan sotilaaseen liittyviä kysymyksiä on esitetty aiemminkin Kysy kirjastonhoitajalta sivustolla. Aiemmat vastaukset löytyvät arkistosta esim. http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=a41a… .

Myös johtamiskirjoissa vertaillaan Tuntemattoman sotilaan henkilöhahmoja. Tom Lundberg kuvaa teoksessaan,Tuntematon sotilas ja johtamisen taito, Lahtista neuvonantajaksi ts. itsenäinen, kokonaisuuksia hallitseva, vastuuntuntoinen luova ajattelija joka lisäksi ymmärtää muiden ajattelua. Lundbergin teoksessa on myös noin kymmenen sivun kuvaus syvällisestä pohdiskelija ja päättäväisestä toimijasta, nekin termejä, joilla Lundberg Lahtista kuvaa.