Minkälainen oli Viron NATO-jäsenyysprosessin aikataulu? Yritin etsiä päivämääriä. Joitakin löysin mutta en kaikkia. – Viro liittyi NATO:n Membership Action…

Kysytty

Minkälainen oli Viron NATO-jäsenyysprosessin aikataulu? Yritin etsiä päivämääriä. Joitakin löysin mutta en kaikkia.

– Viro liittyi NATO:n Membership Action Plan-ohjelmaan (MAP) Washingtonin huippukokouksessa 23.4.-25.4.1999

– Viro kutsuttiin aloittamaan liittymisneuvottelut Prahan huippukokouksessa 21.11.-22.11.2002

– Viron liittymisasiakirja allekirjoitettiin 26.3.2003

– Viron jäsenyys NATO:ssa alkoi 29.3.2004

Seuraavia päivämääriä en löytänyt.

1. Milloin Viro lähetti virallisen hakemuksen NATO:n Membership Action Plan-ohjelmaan?

2. Mikä oli Viron jäsenyyden ratifiointiprosessin aikataulu muissa NATO:n jäsenmaissa? Missä järjestyksessä jäsenmaat ratifioivat jäsenyyden?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tietoa Viron virallisesta MAP-hakemuksesta. Membership Action Plan -prosessi hyväksyttiin ja otettiin käyttöön Washingtonin huippukokouksessa 1999, ja Viro oli alusta asti mukana. Viron NATO-jäsenyyden ratifiointien päivämäärät muissa NATO:n jäsenmaissa löytyvät Viron ulkoministeriön sivuilta.

Lähteitä ja lisätietoa: