Minkälainen merkitys ontoilla lasipalloilla on ollut Suomen historiassa? Tai kuulin, että niitä laitettiin kesällä tolpan päähän pihalle, mutta miksi?

Kysytty

Minkälainen merkitys ontoilla lasipalloilla on ollut Suomen historiassa? Tai kuulin, että niitä laitettiin kesällä tolpan päähän pihalle, mutta miksi?

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti löytänäät mitään tietoa onttojen lasipallojen historiasta. Puutarhakoristeina lasipalloja on käytetty mm. Hatanpään kartanon aurinkoterasilla ja varmasti muuallakin. Suomessa on perinteisesti ollut saatavilla kotimaisesti tuotettuja laadukkaita lasiesineitä, joten lasia on pystytty hyödyntämään.

Voisit lähettää kysymyksesti vielä Suomen Lasimuseolle. Heiltä löytyy runsaasti lasiin liittyvää erikoisasiantuntemusta:
https://www.suomenlasimuseo.fi/otayhteys