Minkälainen historia mahtaa olla Helsingissä rakennuksella joka sijaitsee osoitteessa Lars Sonckin Tie 8 (Kulosaaressa)? Rakennus tuo mieleen kirkon tms.,…

Kysytty

Minkälainen historia mahtaa olla Helsingissä rakennuksella joka sijaitsee osoitteessa Lars Sonckin Tie 8 (Kulosaaressa)? Rakennus tuo mieleen kirkon tms., mutta rakennuksesta ei löydy tietoja internetistä, sen sijaa kuva löytyy:
http://albumit.lasipalatsi.fi/suomi/kuvakortti.html?photo_id=15724&lang…
=

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talon on suunnitellut saksalainen arkkitehti ja graafikko Otto Firle (1889-1966), joka 1930-luvulla osallistui Hitlerin ja Albert Speerin alulle panemiin suurisuuntaisiin rakennushankkeisiin Berliinissä sekä suunnitteli logoja mm. Lufthansalle ja Saksan rautatieyhtiölle.

http://de.wikipedia.org/wiki/Otto_Firle

Talon ensimmäinen omistaja (ja todennäköisesti rakennuttaja) oli saksalainen liikemies ja taiteilija Otto Ehrich (1897-1988), joka oli muuttanut Suomeen v. 1936. Talo lienee valmistunut v. 1939. Jatkosodan jälkeen Ehrich muutti saksalaisena pois maasta Ruotsiin, josta hänen puolisonsa oli kotoisin. Myöhemmin hän eli Italiassa, Saksassa ja Ruotsissa, jonne hänet myös on haudattu. Ensimmäisessä maailmansodassa Ehrich oli ollut taistelulentäjänä Balkanin rintamalla. Taiteilijana hän oli tunnustettu maisemamaalari ja akvarellisti.

http://de.wikipedia.org/wiki/Otto_Ehrich

http://www.frontflieger.de/3ehrot0t.html

1970-luvulla taloa on laajennettu E. Muoniovaaran suunnitelman mukaan.

Sodan jälkeen Lars Sonckin tie 8 joutui Moskovan välirauhansopimuksen ehtojen mukaisesti ns. saksalaisomistuksena Neuvostoliiton omistukseen. Neuvostoliittolaiset myivät talon suomalaisille v. 1971, minkä jälkeen se on useasti vaihtanut omistajaa.

Saksalaisomaisuuden luovutuksesta on olemassa Niklas Jensen-Eriksenin artikkeli

Saksalaisen omaisuuden luovuttaminen Neuvostoliittoon 1946

joka on ilmestynyt artikkelikokoelmassa

Sotatapahtumia, internointeja ja siirto sodanjälkeisiin oloihin / toim. Lars Westerlund. - Kansallisarkisto, 2010

jonka pdf-versioon on pääsy sivulta

http://www.arkisto.fi/fi/palvelut/julkaisuluettelo/b-monografiat/

Kulosaari : huvilakiinteistöt ja niiden omistajat / toim. Matti Räsänen. - Kulosaaren kotiseuturahaston säätiö, 2000.

25 ääntä

Kommentit

Talon rakennutti todellakin Otto Ehrich. Hänen tuossa talossa, Ehrichin toisesta avioliitosta syntynyt poikansa Hans asuu Ruotsissa ja on siellä hyvin tunnettu teollinen muotoilija. Häneltä saamani tiedon mukaan talon rakentaminen aloitettiin kesällä 1939 ja se valmistui vuonna 1940. Talon piirustukset ovat tallessa ja lisäksi suuri joukko rakennusaikaisia valokuvia.
Talo on esiintynyt monessa suomalaisessa elokuvassa 1950-luvulta alkaen, sillä Fennada-filmin studio sijaitsi sen lähellä ja siksi talo, lähinnä ulkoapäin, sopi hyvin monen kohtauksen kulissiksi.

Varsinkin talon pääoven valaisimet ovat aivan mielettömän upeat. Tuollaiset olen nähnyt Walt Disneys originaali Lumikki-elokuvassa. Mahtipontiset!