Minkähänniminen/kenen/missä on runo, joka kertoo rohkeasta pojasta, joka tarttuu tuulimyllyn siipeen, nousee korkealle, mutta putoaa alas (pojan nimi on Myyrä…

Kysytty

Minkähänniminen/kenen/missä on runo, joka kertoo rohkeasta pojasta, joka tarttuu tuulimyllyn siipeen, nousee korkealle, mutta putoaa alas (pojan nimi on Myyrä-Kusti tms. ja kertoo luultavasti August Maksimilian Myhrbergistä). Onkohan Topeliuksen tai Runebergin runo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Zachris Topelius on kirjoittanut tarinan Raahen poika, joka kertoo August Maksimilian Myhrbergistä. Tässä tarinassa on m.m. kohta, missä poika haluaa lentää ja tarttuu tuulimyllyn siipeen ja nousi korkealle, mistä hän sitten putosi alas ja käsivarret menivät poikki.
Tarinan voi lukea esimerkiksi kirjasta Topelius: Lukemisia lapsille – ensimmäinen osa. WSOY, 1982.