Otsikko
Minkä niminen on ollut Kajaanin alueella muinoin veneen nimitys? Muistelen, että alkoi mäkirjaimella..en ole varma

Kysytty

Minkä niminen on ollut Kajaanin alueella muinoin veneen nimitys? Muistelen, että alkoi mäkirjaimella..en ole varma

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

M-kirjailmella en ole löytänyt vene-sanaa.

http://www.kainuunterva.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1…

mm. yllä olevalta tervprojektin sivulta löytyy veneelle nimi "Paltamo"

Oulujoen vesistössä tervaa kuljetettiin pitkällä jokiveneellä, jota kutsuttiin myös nimellä "Paltamo". Vene on kehittynyt kainuulaisesta soutuveneestä ja sitä on valmistettu ainakin 1600-luvun loppupuolelta. Alkuaikoina veneet olivat 7-9 m pitkiä, joihin mahtui kymmenkunta tynnyriä. Myöhemmin vene kasvoi lopullisiin mittoihinsa 11- 15 m pitkäksi ja n. 25 tynnyriä kantavaksi veneeksi, jolla yleensä kaksi soutajaa ja perämies veivät tervalastinsa Ouluun. Veneen keulanousu (haonnousema 1:5) teki veneestä pintaan pyrkivän ja mahdollisti raskaankin lastin kuljettamisen. Veneen varustuksiin kuului myös purje joka sopivilla tuulilla auttoi järvien ylityksissä. Purjeella etenevää tervavenettä kutsuttiin "tervahanheksi", joita mm. Akseli Gallen-Kallela on kuvannut Vuokatti- taulussaan. Myös kreivi Louis Sparre on kuvannut kainuulaista tervavenettä piirroksissaan.

- liittyy veneeseen:
möljä - sanakirjassa yleensä laituri, Kajaanissa: joen rantaan rakennetut reitit, jolla seisten voitiin vetää (terva)veneitä ylävirtaan.

Sanakirjassa:
vene, haapio, karvas, lautta, pursi, ruuhi

Wikipedian sanat:
http://fi.wiktionary.org/wiki/vene