Minkä mukaan Lohjalla on nimetty Vellamon- , Kammin- sekä Multapäänkadut?

Kysytty

Minkä mukaan Lohjalla on nimetty Vellamon- , Kammin- sekä Multapäänkadut?

Vastaus

Vastattu

Pyysimme apua vastaamiseen kotiseutututkija Torsti Saloselta, joka on koonnut tietoa Lohjan kadunnimistä ja pitänyt näistä useita esitelmiä. Hän antoi luvan kertoa nimensä lähdetietona.

Tässä hänen vastauksensa:

"Vellamonkatu kuuluu Lohjan keskustan siihen kadunnimistöön, johon on
saatu aihe kalevalaisesta mytologiasta. Vellamo on muinaissuomalainen
veden emäntä, Ahdin puoliso. Samaa nimiryhmää ovat esimerkiksi
Pellervonkatu, Nyyrikinkatu ja Tapionkatu. Nimet annettiin
1920-1930-luvun vaihteessa suomalaiskansallisromanttisessa hengessä.

Multapäänkatu kuuluu kadunnimiin, joihin on otettu aihe Lohjanjärven
maantieteestä. Multapää on saari Liessaaren ja Ojamon välissä. Samaa
nimiryhmää ovat esimerkiksi Liessaarenkatu, Immonkatu ja jo hävinnyt
Virmonkatu.

Kamminkatu -nimistä katua ei Lohjalla ole. Onkohan tässä joku virhe?"