Minkä ikäisiä ja säätyisiä miehiä vuoden 1901 asevelvollisuuslaki koski Suomen suuriruhtinaskunnassa? Oliko kyseessä vain tietty ikäluokka vai esimerkiksi…

Kysytty

Minkä ikäisiä ja säätyisiä miehiä vuoden 1901 asevelvollisuuslaki koski Suomen suuriruhtinaskunnassa? Oliko kyseessä vain tietty ikäluokka vai esimerkiksi kaikki 18-25-vuotiaat miehet säädystä riippumatta?

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1878 säädetyn ensimmäisen asevelvollisuuslain mukaan jokainen suomalainen mies oli asevelvollinen vuodesta 1881 lähtien. 1901 kansallinen asevelvollisuus lakkautettiin ja keisari vahvisti Suomelle uuden valtakunnallisen asevelvollisuuslain.  Lainsäädäntö mahdollisti Suomen oman sotalaitoksen lakkauttamisen ja suomalaisten sotilaiden sijoittamiseen minne tahansa Venäjän valtakunnassa. Lain toiminta jäi hyvin lyhyeksi. Valtakunnallinen lainsäädäntö aiheutti passiivista vastarintaa, laajoja kutsuntalakkoja ja eri puolilla maata kerättiin lakia vastustavia adresseja. Vuoden 1901 asevelvollisuuslain toteuttaminen lakkautettiinkin 1905 keisarin manifestilla.

Vuoden 1901 valtakunnallisen lain mukaan "Valtaistuimen ja Isänmaan puolustus on jokaisen Venäjän alamaisen pyhä velvollisuus; ja on siis Suomen miespuolinen väestö, säätyyn katsomatta, asevelvollinen." Palvelukseen astumisesta määrättiin arvalla, ja arvanottoon kutsuttiin "yksi väestön ikäluokka, nimittäin ne nuorukaiset, jotka ennen Tammikuun 1 päivää sinä vuonna (Joulukuun 19 päivää edellisenä vuoima), jona kutsunta tapahtuu, ovat täyttäneet yksikolmatta [21] vuotta.".

Lähteitä ja lisätietoja: