Minkä arvoisia suomalaisia kolikoita 1mk1929v , 10mk1952v. , 5mk1956v. 1penni1916v. kaikki kolikko rahoja

Kysytty

Minkä arvoisia suomalaisia kolikoita 1mk1929v , 10mk1952v. , 5mk1956v. 1penni1916v. kaikki kolikko rahoja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuntoluokitus määrää kolikon arvon, eli kuinka kulunut se on. Samoin kolikon materiaali. Kirjastosta voi lainata ja katsella erilaisia vanhoja kolikkoja käsitteleviä oppaita, joissa on arviohintatiedot eri kuntoisille ja eri materiaaleista tehdyistä kolikoista. (Esim. kirjan mukaan 1 markan kolikon arvo vaihtelee jopa 2-22 euron välillä)

Numismatiikan erikoisliikkeet antavat tarkempia arvioita kolikoista.
Suomen Numismaatikkoliitto ry, jonka kotisivu on: http://www.numismaatikko.fi/ auttaa myös alan harrastajia. Sivulla on tietoa ja keskusteluryhmä ym. Myös museovirastolta voi saada apua rahan arvon määritykseen.