Minkä arvoinen on saksalainen 1000 markan seteli vuodelta 1910?

Kysytty

Minkä arvoinen on saksalainen 1000 markan seteli vuodelta 1910?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska setelisi hinnoista löytyy erilaisia tietoja, suosittelen sinulle kääntymistä alan asiantuntijan puoleen.
Netissä asiasta voit keskustella Suomen numismaatikko ry:n keskustelupalstalla http://www.pk-numismaatikot.fi/forum/

Vuoden 1910 seteleistä löytyy sekä puna- että vihreäleimaisia. Molemmat on merkitty joko kuusi- tai seitsenlukuisella numerosarjalla.Kirjassa Standard Catalog of World Paper Money. vol.2. vuodelta 2003 (saatavuustiedot www.helmet.fi), on eri maiden setelirahojen hintoja vuoteen 1960. Setelien arvo määräytyy tietenkin myös niiden kunnon mukaan. Eri mailla on erilaisia kuntoluokituksia

Saksalaisista vanhoista rahoista löytyy seikkaperäistä tietoa mm. Germannotes-verkkosivuilta.
http://www.germannotes.com/Empire.shtml. Katso myös seuraava linkki: http://sammler.com/coins/germanbanknotes_values.htm
Niillä kerrotaan paitsi Saksalaisten rahojen arviointiperusteista, myös niiden historiasta. Sinun asiaasi liittyen esimerkiksi seuraavaa:
Seteli, jonka hinta-arviota kyselet on Valtakunnan pankin (Reichsbank) seteleitä (1875-1914). Ennen vuotta 1906 Saksan valtakunnan pankki sai levittää ainoastaan nimellisarvoltaan 100 markkaa tai sitä suurempia olevia seteleitä. Vuoden 1909 loppuun valtakunnanpankin setelit eivät olleet varsinaisia maksuvälineitä. Yksityishenkilöt eivät siis voineet käyttää niitä maksuna. Vain kolikot olivat lainmukaisia maksuvälineitä. Tänä aikana seteleitä käytettiin siis lähinnä pankkien ja yritysten välisiin maksuihin ja siirtoihin. Tammikuun 1. päivänä 1910 Reichsbankin setelit muuttuivat kuitenkin täysvaltaisiksi maksuvälineiksi ja ne hyväksyttiin myös yksityisihmisten käyttöön. Nopean teollisen kasvun myötä seteleistä tulikin nopeasti tärkeä maksuväline. Heinäkuussa 1914 niitä ei enää edes vaihdettu kultaan.