Minä vuonna P. J. Hannikainen on säveltänyt kappaleen "Kautta tyynen, vienon yön"? Entä minä vuonna Vali Kunnas on tehnyt suomenkieliset sanat kappaleeseen …

Kysytty

Minä vuonna P. J. Hannikainen on säveltänyt kappaleen "Kautta tyynen, vienon yön"? Entä minä vuonna Vali Kunnas on tehnyt suomenkieliset sanat kappaleeseen "Olen kuullut on kaupunki tuolla"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

P. J. Hannikaisen joululaulu Kautta tyynen, vienon yön on julkaistu todennäköisesti ensimmäisen kerran nuottisarjassa Sirkkunen. Hannikainen aloitti sarjan julkaisemisen 1896 ja vuonna 1954 julkaistun muistokokoelman perusteella etsitty joululaulu sisältyy johonkin seitsemästä ensimmäisestä osasta. Näitä osia ei valitettavasti ole edes Kansalliskirjaston Viola-tietokannassa eritelty niin tarkasti, että ilman kaikkien tutkimista voisi varmuudella sanoa, missä osassa ja minä vuonna ensimmäisen kerran laulu on julkaistu. Kaikista Sirkkusen osista on otettu lukuisia lisäpainoksia. Julkaisuvuosikaan ei ole automaattisesti sama asia kuin sävellysvuosi. Hannikainen teki paljon lauluja ja useimpien kohdalla ei ole mitään tarkempaa sävellysaikatietoa. Itse en onnistunut tämän laulun kohdalla pääsemään tämän pidemmälle. Todennäköisesti laulu on kuitenkin peräisin 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta.

Myöskään Vali Kunnaksen käännöstekstin tarkempaa syntyaikaa en löytänyt, ja harvoinpa tällaista tarkasti tiedetäänkään, vaan asia täytyy päätellä siitä, milloin tekstiä on ensimmäisiä kertoja laulettu. Uskoakseni varhaisin laulun suomenkielisen version julkaisu on Mauno Kuusiston vuonna 1961 julkaistu levy Hengellisiä lauluja (levyllä laulun nimenä on "Laulu taivaasta"). Vali Kunnas on kuitenkin kuollut jo vuonna 1955, joten käännöksen täytyy olla vanhempi kuin Kuusiston levyn. Asian tarkempi selvittely vaatisi ehkä helluntaiherätyksen julkaisemien nuottikirjojen tutkimista. Sävelmään on sovitettu lukuisia eri suomennoksia ja todennäköisesti siis tämänkin Vali Kunnaksen tekstin nimi on Laulu taivaasta, ei tuo tunnetuista alkusanoista muodostuva "Olen kuullut...".

Valitettavan usein tarkka tieto yksittäisen sävelmän tai tekstin syntyajasta on joko kokonaan kadonnut tai vaivalloisen tutkimuksen takana. Myös monen tunnetun säveltäjän suosittujen laulujen tarkempaa syntyaikaa ei enää tiedetä.

Heikki Poroila