Minä vuonna, mistä aiheesta ja kenen ohjauksessa Elias Lönnrot julkaisi väitöskirjansa, milloin teos suomennettiin, mistä löydän suomekielisen teoksen esim…

Kysytty

Minä vuonna, mistä aiheesta ja kenen ohjauksessa Elias Lönnrot julkaisi väitöskirjansa, milloin teos suomennettiin, mistä löydän suomekielisen teoksen esim. kansikuvan.Väitöskirja on: tohtorinväitöskirja v:lta 1832 Om finnarnes magiska medicin. Onko hänellä useampia väitöskirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen kenen ohjauksessa Lönnrot väitöskirjansa julkasi, en onnistunut löytämään vastausta. Lönnrotin väitöskirja Om finnarnes magiska medicin on suomennettu 1985 Lapinlahti-päiväksi, suomennuttaja Helsingin yliopistollinen keskussairaala, suomentaja Ulla Holmström.Suomennoksen nimi Suomalaisten maagisesta lääketieteestä.Kirjaa ei voi saada kotilainaan.Samana vuonna ilmestyi ruotsinkielinen näköispainos, jota voisi yrittää kaukolainaksi. - Elias Lönnrotin Valitut teokset osa 3 s. 22-40 sisältää "Otteita tutkielmasta Afhandling om Finnarnes Magiska medicin", suomentajana Irma Sorvali ja Tuomas Sorvali. - Reijo Heikkisen teoksessa Korpitohtorin jäljillä s. 35 on pieni kuva väitöskirjan kannesta vuodelta 1932 sekä katkelma promootiouutisesta. Tekstissä myös kerrotaan, että väitöskirja ilmestyi 1842 parannettuna laitoksena. - Lönnnrotilta on ilmestynyt vuonna 1927 latinaksi maisterinväitöskirja Väinämöinen muinaisssuomalainen jumala (suom. 1985). - Teoksessa Lönnrotin aika s. 198 alkaen on luettelo Lönnrotin kirjallinen tuotannosta.