Minä olen 22-vuotias saksalainen opiskelija, joka opiskelee suomea. Tulen syksynä vaihto-opiskelijaksi Suomeen ja haluan parantaa kielitaitoani. Sen takia…

Kysytty

Minä olen 22-vuotias saksalainen opiskelija, joka opiskelee suomea. Tulen syksynä vaihto-opiskelijaksi Suomeen ja haluan parantaa kielitaitoani. Sen takia etsin siihen sopivaa kirjallisuutta. Olisin kiinnostunut nuortenkirjasta, jossa kyse on nuorten (parhaassa tapauksessa suomalaisten) arkipäivästä. Kielen pitäisi olla pikemminkin yksinkertaista kirjakieltä. Ja sen pitäisi olla suhteellisen halpa, koska eräs suomalainen maksaisi ja lähettäisi sen minulle. Onko sinulla jotakin suositeltavaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kari Hotakaisen Näytän hyvältä ilman paitaa (WSOY 2000, käännetty myös saksaksi nimellä Ohne Hemd) voisi olla kiva. Kieli on tosin osittain nuorten puhekieltä, mutta jos pystyt hankkimaan myös saksankielisen luettavaksesi niin se voi helpottaa.

Reija Kaskiaho kirjoittaa realistisia nuortenkirjoja ja aiheita on teiniraskaudesta (Rastas, WSOY 2005) koulukiusaamiseen (Veitsenterällä, WSOY 2004) ja perheväkivaltaan (Ajolähtö, WSOY 2006).

Kirsi-Marja Niskasen Vastaamatta jääneet puhelut (Otava 2006) kertoo autokolarissa kuolleen pojan ystävistä ja surutyöstä.

Salla Simukka on yksi nuorten elämää parhaiten kuvaavia nykykirjailijoitamme. Kipinä (WSOY 2006) ja Virhemarginaali (WSOY 2007) kertovat Prometheus-leirillä ystävystyvistä Tapiosta ja Moonasta.

Kaikkia kirjoja on saatavilla kirjakaupoista, hinnat ovat välillä 13,90 – 21,90 euroa.