Otsikko
Miltä vuodelta on kappale "Minun kultani kaunis on" ja ketkä kaikki sen ovat levyttäneet?

Kysytty

Miltä vuodelta on kappale "Minun kultani kaunis on" ja ketkä kaikki sen ovat levyttäneet?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kyseinen kappale, joka on alkuperäiseltä nimeltään Kullan ylistys, mutta tunnetaan paremmin mainisemallasi nimellä, on alunperin kansanlaulu, joten sen tarkkaa syntyhetkeä ei ole tiedossa.

Kappaleesta on tehnyt oman sovituksensa mm. Merikanto, Oskar [1868-1924] ja Larin-Kyösti [1873-1948].

Levytyksiä laulusta on tehty todella paljon. Varhaisin, jonka löysin on vuodelta 1903 (Hjalmar Frey).

Ehkäpä Suomen äänitekokoelma on Ylen äänilevyarkisto ja pelkästään siellä oli yli 120 levytystä kappaleesta.