Milloin YLEn TV-uutiset muuttuivat värillisiksi? Siitä lienee n. 20 v. Yle tietää lähettäneensä ensimmäiset väriuutiset vappuna 1977. Se lienee ollut…

Kysytty

Milloin YLEn TV-uutiset muuttuivat värillisiksi? Siitä lienee n. 20 v. Yle tietää lähettäneensä ensimmäiset väriuutiset vappuna 1977. Se lienee ollut kertakokeilu, koska muistan mustavalkoiset uutiset vielä pitkään 80-luvulla. http://www.yle.fi/yle24/historia.php . Yleltä olen saanut pari kertaa vastauksen 1977, mutta se on kovin aikainen vuosiluku. Jonkin verran kysymyksiä herätti aikanaan, kun MTV sai luvan uutisten esittämiseen 1981, että miksi YLE lähetti aina vaan mustavalkoisia uutisia, kun samat kuvat maailmalta näkyivät MTV:llä väreissä. YLE ilmoitti, etteivät suostu muuttamaan lähetyksiä värillisiksi, ennen kuin saavat uuden väriuutisstudion. Ja heti studion valmistuttua värilähetyksiin siirryttiinkin, mutta milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yle on tietysti asiantuntija, joten voit melko hyvin luottaa heidän vastaukseensa. Kuitenkin YLE:n vuosikirjoissa kerrotaan tarkasti kaikista radio- ja tv-toimintaan liittyvistä tapahtumista. Vuosikirjasta 1978-1979 löytyy esimerkiksi seuraava maininta (s. 116):

"Television uutistoiminta siirtyi kertomusvuoden lopulla kokonaan väriin. Maanantaista 14.5.1979 ei enää ollut mustavalkoisia maanantaipäiviä, vaan uutiset ovat kaikkina viikonpäivinä väreissä - kuitenkin lukuunottamatta uutisten käytössä olevan väristudion huoltokausia."

Väritelevision kehityksestä kertoo myös Paavo Velanderin teos "Kidekoneesta väritelevisioon" (Kirjayhtymä 1986). Siinä sanotaan, että vuonna 1974 saatin käyttöön Tohlopin väristudiot, jolloin yli puolet tv-lähetyksistä oli värillisiä." Uutisten värillisyydestä siinä ei ole mainintaa.