Milloin vitsi on virallisesti olemassa? Jos itse keksii vitsin ja kirjoittaa sen jonnekin palstalle eivätkä kovin monet olisi sitä vielä nähneet tai kuulleet,…

Kysytty

Milloin vitsi on virallisesti olemassa? Jos itse keksii vitsin ja kirjoittaa sen jonnekin palstalle eivätkä kovin monet olisi sitä vielä nähneet tai kuulleet, ei kai silloin vielä voi sanoa, että vitsi on virallisesti olemassa? Vai ovatko vitsit edes virallisesti olemassa? Jos ovat, niin sitten varmaan ainakin ne vitsit ovat, jotka löytyvät jostakin vitsikirjasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vitsit ovat pääosin elävissä tilanteissa harjoitettavaa perinteen kierrättämistä, jonka yhteydessä olisi epätarkoituksenmukaista puhua virallisuudesta siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ole olemassa mitään sääntöjä tai ehtoja sille, mitä vitsi voi olla. Se on vapaan mielikuvituksen aluetta, jossa jokainen saa vapaasti olla luova.

Vitsejä on kautta aikojen myös julkaistu painetuissa kokoelmissa ja nykyään erilaisilla verkkofoorumeilla. Julkaiseminen ei vitsiä muuten "virallista", mutta joissakin tapauksissa käy niin, että ainakin muuten tunnetun kirjoittajan vitsit saavat tekijänoikeuden suojan ja tätä kautta eräänlaisen "virallisen" aseman. Kun joku pakinoitsija kuten vaikkapa Bisquit kirjoittaa ja julkaisee kirjan, joka sisältää omaperäisiä, uusia vitsejä, niitä ei voi noin vain omia eli julkaista jonkun toisen nimissä.

Kun Suomeenkin on syntynyt ns. stand up -koomikoiden eli lavaesiintyjien ammattikunta, on myös vitsien keksimiseen ja kertomiseen tullut uusi, vakavampi kerros. Hyvä vitsi on näissä tapauksissa rahanarvoinen keksintö, jota pyritään suojelemaan kilpailijoilta. En tiedä, onko meillä Suomessa ollut vitsin varastamiseen liittyviä oikeusjuttuja, mutta muistan lukeneeni Yhdysvalloista tällaisesta tapauksesta. Tässä mielessä ainakin ammattikoomikoiden vitseillä on myös tällainen "virallinen" eli tekijänoikeudellinen ulottuvuus. Se ei kuitenkaan estä kertomasta Pikku-Kalle -vitsejä.

Heikki Poroila