Milloin valmistui Jyväskylässä Tourulantien silta?

Kysytty

Milloin valmistui Jyväskylässä Tourulantien silta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keski-Suomen museolta tiedettiin kertoa seuraavaa:

"Tourujoen vanha silta on nykyinen ns. Ramoninkadun silta. Se on ilmeisesti peräisin vuodelta 1931 ja noudattaa lohkivisten rautatiesiltojen rakennetta (holvikaari ja puukansi) . Samanlaisella rakenteella valmistui jo 1900-luvun ensimmäisellä kymmenyksellä Tourujoen ylittävä lohkokivinen rautatiesilta.

Nykyinen Vapaudenkadun jatkeena oleva Tourujoen maantiesilta voidaan päätellä valmistuneen vanhojen peruskarttojen tarjoaman tiedon (peruskartta 1973) mukaan vuoteen 1973 mennessä.

Museon kokoelmissa oli tosin tieto Tourulan ylittävästä sillasta, joka olisi valmistunut vuonna 1976. Joten ehkä näillä kahdella lähteellä haarukoimme sillan valmistumisajaksi 1970-1976. Peruskorjaus sillalle tehtiin 2000-luvulla ja kävelysilta Tourulaan valmistui Keski-Suomen museolla olevan tiedon mukaan vuonna 1985."