Milloin V. A. Koskenniemi kirjoitti runon Minä laulan sun iltasi tähtihin? Milloin Frans Linnavuori sävelsi runon?

Kysytty

Milloin V. A. Koskenniemi kirjoitti runon Minä laulan sun iltasi tähtihin? Milloin Frans Linnavuori sävelsi runon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koskenniemen runo on kokoelmasta Sydän ja kuolema: elegioja, lauluja ja epitaafeja, joka julkaistiin vuonna 1919. Frans Linnavuoren säveltämänä se julkaistiin Suomen äänitearkiston mukaan ensimmäisen kerran vuonna 1931:

http://www.aanitearkisto.fi/firs2/fi/kappale.php?Id=Min%E4+laulan+sun+iltasi+t%E4htihin

Säveltäjä ja kirkkomuusikko Frans Linnavuori kuoli jo vuonna 1926, joten sävellys on selvästi vanhempi.

8 ääntä

Kommentit

Aino Huttunen esitti Frans Linnavuoren säveltämän Minä laulan sun iltasi tähtihin konsertissaan 15.2.1922 Tampereella. Tästä uutisoi Aamulehti 14.2.1922 ja Maaseudun Sanomat 15.2.1922. Lisäksi maininta, että konserttia avustaa taiteilija Fr. Linnavuori. Syyskuussa 1923 R. E. Westerlund mainostaa nuottiuutuuksia, joiden joukossa tämä kyseinen teos myös on.