Milloin Rovaniemen maalaiskunnassa Ounasjokivarren asukkaiden piti lähteä evakkoon syksyllä 1944? Milloin karjan saattajat lähtivät Patokoskelta kohti Ruotsia?

Kysytty

Milloin Rovaniemen maalaiskunnassa Ounasjokivarren asukkaiden piti lähteä evakkoon syksyllä 1944?
Milloin karjan saattajat lähtivät Patokoskelta kohti Ruotsia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rovaniemen maalaiskunnan alueen evakuointi alkoi syyskuun 8. päivänä 1944. Patokosken evakuointi alkoi syyskuussa samana vuonna. Ruotsiin evakuoitiin myös Rovaniemen maalaiskunnan karja, joka kuljetettiin sinne pääasiassa kävellen. Lehmät ja hevoset hoitajineen lähtivät ensimmäisinä. Maalaiskunnan evakuointi päätyi 22.9.1944 mennessä.

Lähteet:
Rovaniemen historia vuoteen 1990 : Jokivarsien kasvatit ja junantuomat / Matti Enbuske, Susanna Runtti, Turo Manninen: Rovaniemi, 1997.
Patokosken kylähistoria / [toimituskunta Tuulikki Mäkelä, Tuomo Hirttiö, Irja Hirttiö, Hannu Kotivuori, Arvo Torvinen]: Rovaniemi, 2002.
Evakkotaival : Kuvia ja muisteluksia Lapin evakosta 1944 - 1945 / toimittanut Jorma Etto : Rovaniemi, 1975.
Rovaniemen historia. 2, 1632 - 1960 / Jorma Ahvenainen: Rovaniemi, 1970.

Kirjat löytyvät Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappi-osaston kokoelmasta, ja aineiston voi tilata lähikirjaston kaukopalvelun kautta.