Milloin ja miksi Helsingin kaupunginkirjasto luopui kaukolainojen maksuttomuudesta (siis myös sellaisissa, missä lähettävä kirjastoa ei maksua vaatinut)?…

Kysytty

Milloin ja miksi Helsingin kaupunginkirjasto luopui kaukolainojen maksuttomuudesta (siis myös sellaisissa, missä lähettävä kirjastoa ei maksua vaatinut)? Muistelen, että maksuttomuus oli kirjattu yleisten kirjastojen keskuskirjaston tehtäviin.

Vastaus

Vastattu

Kirjastolaissa on kirjattu, että valtakunnallista kehittämistehtävää hoitava kirjasto (Helsingin kaupunginkirjasto), sekä alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot, eli AKE-kirjastot, lähettävät kaukolainoja veloituksetta muille yleisille kirjastoille. Huom. Kunnissa päätetään erikseen kirjastojen asiakkailta perimistä maksuista, myös kaukopalvelumaksuista. Ohessa linkki kirjastolakiin, pykälä 12 ”Maksuttomuus ja maksut”.

Vanhassa kirjastolaissa puhuttiin toki maakuntakirjastoista ja keskuskirjastosta, jotka VAKE- ja AKE-kirjastot ovat korvanneet. Helsingin kaupunginkirjaston lähettämät kaukolainat ovat ja silloinkin olleet maksuttomia muille yleisille kirjastoille.

2 ääntä

Kommentit

tse asiassa tarkoitukseni oli kysyä, milloin ja miksi Helsingin kaupunginkirjasto on ryhtynyt perimään kaukolainamaksua ASIAKKAALTA, jota ei niinkään kiinnosta se, mitä kirjastojen välillä tapahtuu vaan se, onko kaukolainaus maksullista.

Kysymykseni kumpusi henkilökohtaisesta tarpeesta ja siitä tosiasiasta, että kaukolainan saaja maksaa nyt 4 euroa jokaisesta lainasta samaan aikaan kun muista käyttömaksuista kuten varausmaksuista on luovuttu. Ainakin teoriassa voi siis olla niin, että Helsingin muualle Suomeen lähettämästä kaukolainasta ei peritä mitään, mutta helsinkiläisen saama kaukolaina on maksullinen, vaikka lähettäjäkirjasto ei sitä Helsingiltä perisi (kuten Varastokirjasto toimii).