Milloin historiassa ensimmäisen kerran alettiin käyttää uskontoa yhteiskuntapoliittisena aseena?

Kysytty

Milloin historiassa ensimmäisen kerran alettiin käyttää uskontoa yhteiskuntapoliittisena aseena?

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on vaikea vastata, koska tietomme varhaisimmista kulttuureista on sirpaleista ja uskonnon kaltainen ei-aineellinen ilmiö jättää aniharvoin arkeologisesti tutkittavissa olevia jälkiä. Jos kuitenkin pohtii minkä tahansa tunnetun uskonnon (ei siis yksilön subjektiivisten tuntemusten vaan järjestäytyneen toiminnan) olemusta, voi perustellusti kysyä, eikö niissä aina ole ja ole ollut mukana yhteiskunnallisen vaikutusvallan ja vallankäytön aspekti?

Tuntemissamme yhteisöissä papeilla ja muilla uskontoihin liittyvillä toimihenkilöillä tuntuu olevan aina merkittävä valta-asema, koska he toimivat tulkkeina jumalten ja tavallisten ihmisten välillä. Näin on ollut ilmeisesti jo niissä muinaisissa yhteiskunnista, joista on jäänyt vain satunnaisia aineellisia jälkiä kallioihin kaiverrettuina tai maalattuina kuvina. On tietenkin aina kiistanalaista, millaista käyttäytymistä voidaan pitää selkeästi uskonnollisena, milloin kyse on jostain muusta rituaalista. Mutta loogisesti olisi luontevaa, että jumalia edustava ihmisten ryhmä on aina saanut merkittävää yhteiskunnallista valtaa, jota on voitu käyttää myös aseena oman aseman vankistamiseksi.

Milloin voidaan arvioida ensimmäisen varsinaisen uskonnon järjestäytyneenä ryhmänä syntyneen, siihen ei ainakaan suomenkielisellä Wikipedian artikkelilla "Uskonnon alkuperä" ole mitään täsmällistä esitettävänä. Englanninkielinen artikkeli on perusteellisempi, mutta ei sekään kovin paljon pysty varmuudella kertomaan. Tiedämme kymmenen tuhannen vuoden takaisista asioista varsin vähän ja kaikki ajatteluun liittyvä on pelkkää päättelyä ja spekulaatiota.

Heikki Poroila