Milloin eurot tuli Suomeen?

Kysytty

Milloin eurot tuli Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Euro otettiin Suomessa käyttöön tilivaluuttana 1. tammikuuta 1999 ja käteisvaluuttana 1. tammikuuta 2002.

Lähteet:
http://ec.europa.eu/economy_finance/euro/index_fi.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Euro

724 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla on kolikko RF 50cent jossa vuosiluku 2001. Se on ilmeisesti ranskalainen ja lyöty etukäteen. Ehdin jo luulla että eurot otettiin käyttöön sinä vuonna.

Minulla on suomalainen kahden euron kolikko, joka valmistettiin vuonna 1999, eli markka-aikana. Ovatko ne harvinaisia?

"Minulla on suomalainen kahden euron kolikko, joka valmistettiin vuonna 1999, eli markka-aikana. Ovatko ne harvinaisia?"

Ajatellaanpas asiaa. Ennen käteiseuroon siirtymistä lyödään ja painetaan sievoinen summa käteistä rahaa. Ensimmäiset vuodet ovat todella yleisiä. Vuosituhannen vaihteessa arvokolikoita olivat ainoastaan nuo keräilykolikot, joiden sarjaan lyötiin 1 & 2 sentin kolikot.

Sitä vastoin siirtymävuosina lyödyt markat ovat harvinaisempia.

Voisi kuvitella, että Suomessa koskaan (1999) lyödyt 1 ja snt:n kolikot ovat jotenkin arvokkaita, mutta ehkä isommat eivät niinkään. Löytyy kait noille rahoille jokin arvo rahakaupoissa.

Jos omistaisin, niin säästäisin lapsenlapsille. Vanhoja markan seteleitä olen jakanut lapsille ja ystävillekin merkkipäivinä. Ymmärtääkseni niillä ei ole kummempaa arvoa, ellei ilmene jotain ihmeellistä tai virheellistä numerosarjaa. Mutta lapsenlapset eläkepäivinään voivat vuonna setelin 2080 arvoa taas miettiä.

Euroon liittyminen oli maanpetos, koska siihen liittymiseen ei koskaan kysytty Suomen kansalta mitään mieltä, elikkä totaalinen maanpetos.

Suomen kansalaisena otin kantaa kahdella tavalla. Äänestin liittymiskansanäänestyksessä 1990-luvulla. Äänestin eduskuntavaaleissa sellaista ehdokasta, jonka tiesin olevan olennaisista asioista samaa mieltä kuin minä.

Esko Aho joutui samana päivänä (1.12.1999) myöntämään, että Suomen Hallitusmuodon mukainen rahayksikkö on edelleen markka.

Esko Ahon hallitus oli tekaistulla EMU-varaumalla siirtänyt ongelman seuraavalle hallitukselle. Lipposen hallitus äänestytti eduskuntaa huhtikuussa 1998 lakiesityksen sijasta tiedonannosta, jolla perustuslakia ei muuteta.

Juha Korkeaoja on 25.10.2001 myöntänyt SataSetu-lehdelle, ettei markasta luopumisesta ole lakia.

Pankin tapahtumat 29.2.2002 ovatko papereissa näkyvät summat euroja vai markkoja?

Minulla on ensimmäinen euro joka on otettu Suomessa käyttöön Julkisesti. Sauli Niinistö osti minulta kahvin.

Entäs postimerkit? Onko 1999 postimerkit markkoina vai euroina?
Täytyy varmaan kysyä Postista...

Tässä samassa palvelussa Jyväskylän kirjaston vastaus:
Eurokolikot otettiin käyttöön 1. tammikuuta 2002. Maat aloittivat kolikoiden valmistamisen 1999 ja löivät niihin vuosiluvun 2002, paitsi Alankomaat, Belgia, Espanja, Ranska ja Suomi, jotka löivät kolikoihin valmistusvuoden.