Milloin ensi kerran Suomessa soi samba?

Kysytty

Milloin ensi kerran Suomessa soi samba?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samba oli pitkään vain Brasiliassa tunnettu alueelinen musiikkikulttuuri. Maailmalle se alkoi toden teolla levitä levytysten ja elokuvien välityksellä 1930-40-luvuilla.

Ylen Fono-tietokannan ja Viola-kansallisdiskografian perusteella ensimmäiset sambalevytykset tehtiin Suomessa 1940-luvun lopussa. Henry Theelin samba "Maria de Bahia" äänitettiin 1948. Vuonna 1949 Theel levytti Toivo Kärjen sävellyksen "On sambaa tanssi tää". Kappaleen nimi kertoo ilmiön uutuudesta. Theelin lisäksi Olavi Virta levytti samboja samana vuonna. Georg Malmsten levytti oman sävellyksensä "Kohtalokas samba" vuonna 1950.

Samba oli aluksi vain yksi tanssirytmi muiden lattarityylien joukossa. Voi kuitenkin olettaa, että sambakappale saattoi soida suomalaisen tai Suomessa vierailevan ulkomaisen tansssiyhtyeen keikalla jo ennen mainittuja levytyksiä.

Sambakultturi karnevaaleineen tuli suomalaisille tutuksi myöhemmin, mm. Hotelli Hesperian vuosittaisissa Winter Carnival -tapahtumissa, joita järjestettiin 1979-1998. Tapahtumissa vieraili tunnettuja brasilialaisia sambaesiintyjiä.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/09/26/hesperian-sambakarnevaalissa-ol…