Otsikko
Milloin Abraham Lincoln sanoi: “The best way to predict your future is to create it.”? Tähän usein viitataan, mutta mistä lähteestä voisin etsiä lausuman…

Kysytty

Milloin Abraham Lincoln sanoi: “The best way to predict your future is to create it.”? Tähän usein viitataan, mutta mistä lähteestä voisin etsiä lausuman alkuperää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

“The best way to predict your future is to create it.” -lausahduksen sanojaksi mainitaan usein Abraham Lincoln. Sitä ei kuitenkaan löytynyt yhdestäkään sellaisesta listasta, johon oli merkitty lähdetiedot eli maininta mistä puheesta tai kirjoituksesta ajatus oli poimittu.

Sanonta on ongelmallinen myös siksi, että Abraham Lincolnin lisäksi sen isäksi on tarjottu itävaltalais-amerikkalaista professoria Peter Druckeria sekä amerikkalaista tietojenkäsittelytieteilijää Alan Kaytä.

Voinee siis sanoa, että kyse on nokkelasta lausahduksesta, jolle on haluttu arvokas lähde. Se ei tarkoita etteikö Abraham Lincoln olisi sitä voinut sanoa, mutta siitä ei ole jäänyt luotettavaa lähdetietoa.

Abraham Lincolnilla oli monia yleviä ja painavia ajatuksia. Niitä on listattu lähdetietoineen esimerkiksi seuraavalla verkkosivulla: http://www.abrahamlincolnonline.org/lincoln/speeches/quotes.htm

Lincolnin puheet ja kirjoitukset on koottu isoksi 9-osaiseksi kokoelmateokseksi, The Collected Works of Abraham Lincoln. Se on kokonaisuudessaan luettavissa  verkossa osoitteessa  https://quod.lib.umich.edu/l/lincoln/