Otsikko
Mille vuosisadalle Disneyn Aladdin-elokuvat ja piirrossarja sijoittuvat? Eihän sitä missään taideta sanoa, mutta mikä olisi todennäköisin vaihtoehto?

Kysytty

Mille vuosisadalle Disneyn Aladdin-elokuvat ja piirrossarja sijoittuvat? Eihän sitä missään taideta sanoa, mutta mikä olisi todennäköisin vaihtoehto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aladdinissa ei tosiaan mainita ajankohtaa, mutta Tuhannen ja yhden yön tarinoiden ajoitusta on tutkittu. Niitä on kertynyt useassa eri kerrostumassa, ja vanhimmat ovat peräisin 800-luvulta eli ne ajoittuisivat siis osittain aikaan ennen sitä.

Aladdinin tarina on ilmestynyt satujen joukkoon ranskalaisen Antoine Gallandin käännöksessä. Galland eli 1600-luvulla. Hän lisäsi Tuhannen ja yhden yön tarinoiden joukkoon kansantarinoita monenlaisista lähteistä, joihin lukeutui syyrialainen tarinankertoja Hanna Diab. Aladdinin tarina on yksi niistä. Diabin tarinan lähteitä ei tunneta. Ainoa varma ajoitus on siis tuo 1600-luku, tarina sijoittuu joko siihen tai sitä aikaisempaan aikaan.

Jaakko Hämeen-Anttila on julkaissut suomennoksen tarinoista ja hän on myös tutkinut tekstejä. Nämä tiedot löytyvät esipuheesta Tuhat ja yksi yötä (Otava, valikoinut ja suomentanut Jaakko Hämeen-Anttila) ja lisää Time'n artikkelista, https://time.com/5592303/aladdin-true-history/.