Millaista tietoa löytyisi maamme ensimmäisestä naisasemapäälliköstä Milly Tojkanderista? 1866–1939, Emelie Fredrika "Milly" Tojkander oli suomalainen…

Kysytty

Millaista tietoa löytyisi maamme ensimmäisestä naisasemapäälliköstä Milly Tojkanderista?

1866–1939, Emelie Fredrika "Milly" Tojkander oli suomalainen rautatievirkamies ja ensimmäinen vakinaiseksi asemapäälliköksi Valtionrautateillä nimitetty nainen.

Vastaus

Vastattu

Suomen Rautatiemuseon verkkosivuilta löytyy seuraavanlainen tiivistelmä Tojkanderin urasta: "Milly Tojkander (1866-1939) palveli Valtionrautateitä kaikkiaan 48 vuotta. Hän aloitti uransa harjoittelijana, eteni sähköttäjäksi, sitten kirjuriksi ja lopulta asemapäälliköksi. Milly Tojkander oli uranuurtaja monessa mielessä, hän oli mm. naisasianainen ja naisten aseman parantaja." Sama sivu kertoo, että Tojkander toimi urallaan asemapäällikkönä ainakin Muurolassa, Kellon asemalla, Kauppilanmäellä sekä Talin asemalla Viipurissa. Vakinaisen asemapäällikön viran myöntämiseen tarvittiin senaatilta erivapaus.

Lisää biografisia ynnä muita tietoja löytyy vanhoista lehdistä. Kansalliskirjaston digitaalisista aineistoista "Milly Tojkander" -hakusana löytää esimerkiksi haastattelun Naisten äänessä (nro 16/1933) sekä Helsingin Sanomien muistokirjoituksen (4.9.1939).

Lähteet:

Suomen Rautatiemuseo: Olgat, Millyt ja Mathildat -verkkonäyttely

Kansalliskirjasto: Digitaaliset aineistot, hakusana "Milly Tojkander"