Millaista on 14-15 vuotiaan jamaikalaisen nuoren elämä jamaikalla?onko nuori itsenäinen jne.

Kysytty

millaista on 14-15 vuotiaan jamaikalaisen nuoren elämä jamaikalla?onko nuori itsenäinen jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onpa vaikea kysymys. Jamaikalaisnuorten arjesta on todella vaikea löytää aineistoa, varsinkaan suomeksi. Marianne Backlen kuvaa romaanissaan "Donovan" samannimistä 9-vuotiasta poikaa, joka kirjan alussa asuu Kingstonissa mutta myöhemmin muuttaa vuodeksi Suomeen. Tämän kirjan saatavuuden voit tarkistaa osoitteesta http://www.libplussa.fi . Muuten löysin aiheesta vain muutamia englanninkielisiä lehtiartikkeleita, joissa referoitiin jamaikalaisnuoriin kohdistuneita psykologisia tutkimuksia. Näiden sanoma oli tiivistettynä se että, jamaikalaisperheissä samoin kuin kouluissa kasvatusasenteet ovat varsin ankarat ja autoritaariset. Ruumiillinen rangaistus on tavallista. Mielenkiintoista on se, että nuorempiin teini-ikäisiin suhtaudutaan lempeämmin. Heitä valvotaan vähemmän. Valvonta lisääntyy kuitenkin vähitellen ja on tiukimmillaan n. 15-vuotiailla. Se vähenee taas kunnes loppuu n. 18-vuotiaana. 13-14-vuotiaiden ystävyyssuhteet solmitaan yleensä vain oman sukupuolen edustajiin, mitä vanhemmat pitävät suotavampana kuin eri sukupuolten välisiä suhteita. Tyttöihin kohdistuu paljon tiukempi kuri kuin poikiin. "Ehkäpä siksi että vanhemmat haluavat suojella tyttäriään teiniraskauksilta", arvelevat tutkijat. Mitä tulee jamaikalaisiin perheisiin, on tavallista että isä ei ole läsnä. Joko hän puuttuu kokonaan tai ei kanna kasvatusvastuuta lapsistaan. Kiintoisaa oli todeta että jamaikalaisnuoret suhtautuvat hyvin positiivisesti omaan kehoonsa, heillä on hyvä "bodyimage". Tätä on selitetty sillä että itsenäistymisen jälkeen (1962) Jamaikalla on korostettu kansan rodullista identiteettiä ja ylpeyttä omasta kulttuurista. Toisaalta tutkijat olivat hämmentyneitä siitä että teini-ikäiset eivät pitäneet moraalisia arvoja kovinkaan tärkeinä. Tämän selitettiin johtuvan osittain hallitusvallan korruptoituneisuudesta ja osittain vanhempien liian tiukoista kasvatusasenteista. Nuoremmat teini-ikäiset suhtautuivat tulevaisuuteen optimistisesti. Vanhemmat sensijaan varsin pessimistisesti, mitä selitettiin korkeilla työttömyysluvuilla. Nämä tiedot ovat peräisin kahdesta aikakauslehtiartikkelista: "Self-perception in adolescence" / Dolores E. Smith & Robert A. Muenchen. Adolescence, Fall 95, Vol. 30 Issue 119, p.643. ja "Self perception in adolescence" / Dolores E. Smith & Thelora U. Reynolds. Child Study Journal, 1992, Vol.24 Issue 4, p.303. Nämä artikkelit ovat kokonaisuudessaan luettavissa EBSCO-artikkeliviitetietokannasta, joka on käytettävissä kirjastojen asiakastyöasemilla. Käytä hakusanana: "adolescence and jamaica". Myös kotimaisesta artikkeliviitekannasta Aleksista, joka sekin on käytettävissä kirjastojen asiakastyöasemilla, löytyy muutama Jamaikaan liityvä viite. Nämä eivät kuitenkaan liity tämänkertaiseen kysymykseesi.