Millainen on kirjonnassa käytetty lyhdepisto?

Kysytty

Hei,
Millainen on kirjonnassa käytetty lyhdepisto? En ole löytänyt siihen ohjetta lähikirjastoni kirjontahyllystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhdepisto kuuluu vanukirjonnan pistoihin.

Lyhdepisto muodostuu kolmesta samansuuntaisesta pitkästä pistosta, joiden ympärille on ommeltu pieni tikkaava pisto. (muistuttaa kolmea laakapistoa vierekkäin + viimeisen laakapiston jälkeen pistojen puoliväliin ohjatusta vaakapistosta.)

Siihen löysin ohjeen Nikki Tinklerin Vanukirjonnan käsikirjasta.

Vaarakirjastojen kokoelmasta se löytyy myös. Ehkä voit tilata sen lähikirjastoosi.

https://oiva.vaarakirjastot.fi/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=371669