Millainen oli pukeutuminen Suomen Suuriruhtinaskunnan aikoina, noin 1800-1880 kuitenkin ennen 1900-lukua? Sekä kaupungissa että maalla elävillä, porvaristolla…

Kysytty

Millainen oli pukeutuminen Suomen Suuriruhtinaskunnan aikoina, noin 1800-1880 kuitenkin ennen 1900-lukua? Sekä kaupungissa että maalla elävillä, porvaristolla ja köyhillä tms. Myös vuodenajat otetaan huomioon.

Vastaus

Vastattu

Kysymyksesi on varsin laaja eikä yhtä suoraa lähdettä siihen voi antaa. Pukeutumisesta on tehty monia kirjoja, jotka kattavat varsin pitkiäkin ajanjaksoja pukeutumisen historiasta, mutta eivät aina täsmällisesti tietystä aikakaudesta.

Apua voisi löytyä mm.

Hansen, Henry: Muotipuku kautta aikojen;  Kopisto: Puku Suomessa 1750-1900; Kuitunen, Arja-Liisa: Länsimaisen muodin historia, Lehtinen, Ildiko: Rahwaan puku : näkökulmia Suomen kansallismuseon kansanpukukokoelmiin; Lappalainen, Mare: Vaatteet ennen ja nyt; Suomalaisen arjen historia -sarja, osat 2 ja 3; Utrio: Kaari: Bella Donna, kaunis nainen kautta aikojen; Utrio: Familia-sarja sekä Utrion muut perhettä käsittelevät historiankirjat.

Lisäksi Finna-palvelusta voit netin kautta löytää valokuvia useiden aikakausien puvuista. Netissä löytyy muutenkin tietoa eri pukeutumistavoista mm. https://vaatteitakovain.com/, josta löytää mm. Suomen suuriruhtinaskunnan maalaisväestön pukeutumisesta lyhyesti.

Kirjastossa pukeutumisesta kerrotaan luokissa 90.21 (Muoti ja muodin historia), 49.2 (Suomen ja suomalais-ugrilaisten kansojen kansatiede) ja 91 (Maailman historia. Euroopan historia). Valokuvia tai muuta tietoa löytyä myös selailemalla Suomen historian kirjoja halutusta aikajaksosta.

Tervetuloa Lohjan pääkirjastoon, niin autamme sinua etsimään omista hyllyistämme löytyvää pukeutumiskirjallisuutta.