Otsikko
Millainen oli 1800-1830-luvulla suomalaisten naisten itsemääräämisoikeutta? Jos mies muutti jonnekin, oliko vaimon pakko seurata miestään? Mikä historian kirja…

Kysytty

Millainen oli 1800-1830-luvulla suomalaisten naisten itsemääräämisoikeutta? Jos mies muutti jonnekin, oliko vaimon pakko seurata miestään? Mikä historian kirja kertoisi enemmän naisten oikeuksista 1800-luvulla, ja sellaisten naisten, joilla ei ollut varallisuutta tai perheen asemaa?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Tässä muutama ehdokas valottamaan kysyttyä aihetta:

- Suomen sodan jälkeen : 1800-luvun alun yhteiskuntahistoria / Piia Einonen & Miikka Voutilainen (toim.)

- Äiti, emäntä, virkanainen, vartija : köyhäintalojen johtajattaret ja yhteiskunnallinen äitiys 1880-1918 / Johanna Annola

- "Työllä ei oo kukkaan rikastunna" : naisten töitä ja toimeentulokeinoja 1800- ja 1900-luvulla / toimittaneet Marjatta Rahikainen ja Tarja Räisänen

- Työteliäs ja uskollinen : naiset piikoina ja palvelijoina keskiajalta nykypäivään / toimittaneet Marjatta Rahikainen ja Kirsi Vainio-Korhonen

2 ääntä

Kommentit

Iso kiitos - tämä meni nappiin.