Otsikko
Millainen kunnia/ansiomitali tahi muu tunnustus on tapana tai mahdollista jakaa saunaan tuupertuneen hengen pelastamisesta?

Kysytty

Millainen kunnia/ansiomitali tahi muu tunnustus on tapana tai mahdollista jakaa saunaan tuupertuneen hengen pelastamisesta?

Vastaus

Vastattu

Hengenpelastusmitali on tunnustus erittäin rohkeasta, neuvokkaasta tai oman hengenvaaran uhalla suoritetusta teosta, jolla toisen ihmisen henki on pelastettu uhkaavasta vaarasta. Se tosin on useimmiten annettu henkilöille, jotka ovat asettaneet oman henkensä vaaraan toisen pelastaessaan. Hengenpelastusmitalia haetaan hengenpelastusmitaliehdotuslomakkeella. Lomakkeet käsittelee Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja tekee lausunnot hengenpelastusmitalilautakunnalle. Hengenpelastusmitalilautakunta käsittelee hengenpelastusmitaleja koskevat ehdotukset ja sisäministeriö esittää ne tasavallan presidentille.

Lähde ja lisätietoja

Avi: Kunniamerkit ja mitalit https://avi.fi/tietoa-meista/tehtavamme/muut-tehtavamme/kunniamerkit-ja…

Avi: Hengenpelastusmitali on arvokas tunnustus erityisen rohkeasta toiminnasta hätätilanteessa https://avi.fi/blogi/kirjoitus/-/blogs/hengenpelastusmitali-on-arvokas-…