Millainen koulutus hotellinvastaanottovirkailijoilla oli 60-luvulla?

Kysytty

Millainen koulutus hotellinvastaanottovirkailijoilla oli 60-luvulla?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kaikilla ei varmasti tuolloin ollut alan koulutusta, vaan työ opittiin sitä tehtäessä. Aiheeseen on pureuduttu teoksessa  Pohls, Maritta: Viini, laulu & taustajoukot: Hotelli- ja ravintolahenkilökunnan historia. Into, 2016. 451 sivua. ISBN 978-952-264-553-1, jonka voi kaukolainata esim. Varastokirjastosta.

Kirjasta kirjoitetussa arvostelussa todetaan mm. seuraavaa: Helpottaakseen jatkuvaa työvoimapulaa ravintoloitsijat perustivat vuonna 1935 Helsinkiin Suomen Hotelli- ja Ravintolakoulun. Hotelli- ja ravintolakoulussa alkoi vuonna 1955 hovimestarikoulutus ja 1961 esimieskoulutus. Vuonna 1969 esimieskoulutusta antamaan perustettiin hotelli- ja ravintolaopisto Haaga Instituutti. Senkin hallintoon HRHL (=Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan liitto) sai edustajansa. Yrittäjille, joita liitto arvosteli ammattitaidon puutteesta, ei edelleenkään järjestetty minkäänlaista koulutusta.  Majoitus- ja ravitsemisalalla 1950- ja 1960-luku oli jatkuvan kasvun ja työvoimapulan aikaa. Myös naisvaltaisuus kasvoi yhä, mutta osa ammateista oli edelleen sukupuolen mukaisesti eriytyneitä.