Millä teipillä korjaatte liimauksestaan irronneet kirjan sivut? Maalarinteippi ei pidä enää 30 -vuoden jälkeen...

Kysytty

Millä teipillä korjaatte liimauksestaan irronneet kirjan sivut? Maalarinteippi ei pidä enää 30 -vuoden jälkeen...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytämme arkistokirjateippiä pienempiin vaurioihin, mutta irronneet kirjan sivut liimataan ja kirja pannaan painon alle kuivumaan. Liimaukseen voi käyttää esim. Eri Keeperiä tai muuta vastaavaa liimaa. Liima kannattaa levittää siveltimellä.

4 ääntä

Kommentit

Kirjankorjauksesta kirjastossa opinnäytteen tehneen Joosen sivuilta lainaus: http://kotisivu.dnainternet.net/joose/kirjankorjaus/materiaalit.htm

"Kirjansidontaa varten on kehitetty omia liimoja. Liiman täytyy kestää useita aukaisukertoja ilman murtumista ja sen tulee myös kuivua nopeasti. Esim. Planatol tai Plextol. Liiman on oltava pH-arvoltaan neutraalia tai hieman emäksistä. On tärkeää, ettei liimalla ole taipumusta imeä itseensä vettä. Taipuisuus, tarttuvuus ja värittömyys ovat hyviä ominaisuuksia. Liima ei saa vetäytyä tai muuttaa väriään säilytyksessä."

Ehdotettu Eri Keeper ei sovellu kirjojen liimaamiseen, koska se kuivuessaan kovettuu. Ritun kommentissa mainitut liimat ovat kirjojen liimaukseen soveltuvia. Liima tulee ohentaa vedellä sopivan juoksevaksi ennen liimausta.