Millä perusteella kirjastot valitsevat kirjat kokoelmiinsa? Kuka päätökset tekee ja vaikuttaako suurten kustantajien mainonta valintaan?

Kysytty

Millä perusteella kirjastot valitsevat kirjat kokoelmiinsa? Kuka päätökset tekee ja vaikuttaako suurten kustantajien mainonta valintaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Hyvä kysymys. Käytäntö vaihtelee varmasti jonkin verran eri kirjastoissa. Pienissä kirjastoissa valinnan tekee useimmiten kirjastonjohtaja, mutta monesti valintaa on jaettu eri osaamisalueiden mukaan. Suuremmissa kirjastoissa on siirrytty enemmän keskitettyyyn hankintaan, jossa valinnat tehdään - kuten termi kertoo - keskitetysti isommassa yksikössä. Näissä tapauksissa aineisto yleensä kelluu, eli siirtyy kirjastosta toiseen pitkälti tarpeen mukaan. Osa hankintatoiveista tulee asiakkailta. Näitä toteutetaan sen mukaan miten aineistoa on saatavilla, soveltuuko se kirjastoon ja onko sillä riittävästi kysyntää.

Suurten kustantajien mainonta tottakai vaikuttaa, koska paljon mainostettuja kirjoja myös kysytään eniten kirjastosta. Suosittujen kirjailijoiden teokset ovat usein suurten tai vähintään keskisuurten kustantajien kustantamia, joten tältäkin osin niiden kysyntä on usein suurta.

Koska kirjastojen tehtävänä ei kuitenkaan ole tarjota vai suosituinta, hankitaan myös niitä, joita ei mainosteta, koska ne ovat niitä, joita ei välttämättä varata ja jos niitä ei pääse itse silmäilemään, ei ehkä lainattaisi ollenkaan. Esimerkiksi itse luen paljon pienten kustantajien julkaisemaa kirjallisuutta, koska ei ole mielekästä on tarjota asiakkaille vain kirjoja, joista he ovat varmasti jo kuulleet (ja kerätä niihin vielä pidempiä varausjonoja), vaikka tarjolla olisi vähintään yhtä mielenkiintoisia kirjoja heti saatavilla. Ja tuntemattomampien hankinta ei olisi järkevää, jos niitä ei myös yritettäisi vinkata asiakkaille. Näiden tuntemattomampien kirjojen esiin nostoa tehdään kirjastoissa runsaasti ja eri tavoin: lukuneuvoja-palvelut, näyttelyt, vinkkaukset jne. Jos

Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi. Omaan kirjastoosi voit antaa palautetta, jos kokoelmista tuntuu puuttuvan jotain. Ja tottakai sieltä saa myös lukuvinkkejä, jos olet kiinnostunut eritysesti noista vähemmälle huomiolle jääneistä kirjoista.