Millä perusteella kirjan arvostelu hylätään Helmetissä? Kirjoitin arvostelun ja annoin sille yhden tähden. Mielestäni kirja ei ollut hyvä. Arvosteluni perään,…

Kysytty

Millä perusteella kirjan arvostelu hylätään Helmetissä? Kirjoitin arvostelun ja annoin sille yhden tähden. Mielestäni kirja ei ollut hyvä. Arvosteluni perään, omille sivuilleni ilmestyi teksti "hylätty". Pitääkö antaa enemmän tähtiä?

Vastaus

Vastattu

Helmet-sivuston toimitus tarkistaa arvioinnit ennen niiden julkaisemista. Jos viestiäsi ei julkaista, syy löytyy useimmiten arvioita koskevien ohjeiden noudattamatta jättämisestä. Julkaistu arviointi voidaan poistaa, jos arviointi on asiaton. Tässä Helmet-sivustolta kopioidut arviointiohjeet:

Teoksen tiedoissa olevista linkeistä voit lisätä arviointitähtiä, kirjallisia arvosteluja ja tageja. Kirjaudu ensin omiin tietoihisi.

Arviointitähdet

Arviointitähtiä voit antaa napsauttamalla jotakin tähdistä yhdestä viiteen. Kunkin arvioidun teoksen kohdalla näet sille yhteensä annettujen tähtien keskiarvon. Viemällä kursorin tähtien kohdalle näet myös, montako tähtiarviota teokselle on annettu.

Sanalliset arvioinnit

Sanallisen arvioinnin teoksesta voit kirjoittaa napsauttamalla linkkiä Kirjoita ensimmäinen arviointi / (x) arviointia. Kirjoita otsikko ja arviointi niille varattuihin kenttiin ja napsauta painiketta Lähetä arviointi. Järjestelmä antaa sinulle automaattisesti henkilökohtaisen arvioijanimen (Helmetxxxxx), jonka voit halutessasi muuttaa. Arviosi näkyy heti omissa tiedoissasi kohdassa Omat arvioinnit. Muille se tulee julkiseksi, kun se on hyväksytty. Voit muokata ja poistaa arviointejasi Omissa tiedoissasi.

Arviointia koskevat ohjeet

  1. Arviointi voi olla välilyönteineen korkeintaan 2 000 merkkiä pitkä. Lain tai hyvän tavan vastaisia arviointeja ei julkaista. Arvioinniksi ei hyväksytä linkkiä muulla sivustolla (esim. blogissa) sijaitsevaan arvosteluun.
  2. Arvioi teosta, älä sen kirjoittajaa. Kirjailijan sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon tai muuhun henkilökohtaiseen ominaisuuteen liittyvät viestit poistetaan palvelusta.
  3. Kirjoita asiallisesti, älä kiroile tai käytä rumia sanoja.
  4. Kunnioita tekijänoikeuksia. Voit toki siteerata toisia, mutta muista mainita alkuperäinen tekijä.
  5. Suojaa toisten yksityisyyttä. Palvelussa ei julkaista arkaluonteisia, kenenkään yksityiselämään kuuluvia asioita.

Toimitus tarkistaa arvioinnit ennen niiden julkaisemista. Jos viestiäsi ei julkaista, syy löytyy useimmiten yllä olevien ohjeiden noudattamatta jättämisestä. Jo julkaistu arviointi voidaan poistaa, jos arviointi on asiaton.

Arvioinnin hylkääminen perustuu kokonaisharkintaan, eikä jokaiselle hylkäykselle välttämättä ole osoitettavissa tähän listaan kirjattua perustelua.

Tagit

Napsauttamalla teoksen tiedoissa näkyvää plus-merkkiä voit lisätä teoksen tietoihin tageja eli sisältöä kuvailevia sanoja tai aiheita, jotka eivät sisälly kirjaston antamiin luettelointitietoihin. Huomaa, että tagit eivät ole arviointeja, vaan niillä voi kertoa, mitä teos käsittelee, ja niitä voi käyttää haun apuna. Esim. halloween, ubuntu, vaellusreitit. Antamasi tagin voit kirjautuneena ollessasi poistaa teoksen tiedoissa näkyvästä kohdasta Omat tagit. Koritoiminnon avulla voit lisätä tageja useisiin teoksiin kerralla. Kirjasto voi poistaa turhat ja epäasialliset tagit.

Ohjeet löytyvät helmet-sivustolta täältä: https://kirjtuo1.helmet.fi/screens/e_help_fin.html#yhteisollisetominais…