Millä paikkakunnalla Espoossa puolustusvoimien joukko-osastoja kotiutettiin marraskuussa 1944?

Kysytty

Hei,

Millä paikkakunnalla Espoossa puolustusvoimien joukko-osastoja kotiutettiin marraskuussa 1944?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jatkosodan historia-teossarjan ensimmäisessä osassa on lueteltu tärkeimpien maavoimajoukko-osastojen perustaminen. Espoo kuului Suomenlahden sotilaslääniin (Etelä-Uudenmaan suojeluskuntapiiriin), jonka alueelta perustettiin jatkosodan aattona 8. Divisioona. Espoo on merkitty perustamispaikaksi osittain sekä ruotsinkieliselle Jalkaväkirykmentti 24:lle että Jalkaväkirykmentti 45:lle.

JR 24:n 1.pataljoona koottiin Kirkkonummen, Espoon, Helsingin pitäjän sekä Kauniaisten alueelta. Löytyi maininta, jossa todetaan pataljoonan 1. komppanian ja konekiväärikomppanian perustetun Kauklahden ruotsalaisella koululla (Svenska Skolan i Köklaks) ja 2. komppania nuorisoseurantalolla Bembölessä (Fallåker Ungdomsföreningshus i Bemböle). Lisäksi todetaan rykmentin erillisosien (esim. esikuntakomppania, tykkikomppania ym.) perustetun eri puolilla rykmentin muodostamisalueita. JR 24 lakkautettiin 1.3.1944 ja sen joukkoja siirrettiin mm. Erillisiin Pataljooniin 18 ja 27.

JR 45:n 2. pataljoona perustettiin Bembölen kansakoululla 17.-20.6.1941 ja se toimi jatkosodan päättymiseen saakka, jolloin sen todetaan siirretyn Kauniaisiin, jossa kotiuttaminen alkoi 19.11.1944.

Nämä olivat siis suurimmat Espoossa perustetut yksiköt, mutta muitakin on ollut. Oli yleistä, että yksikön kotiuttaminen suoritettiin samassa paikassa kuin sen perustaminenkin, mutta täysin aukottomasti näin ei aina toimittu. Lisätietoja löytynee esimerkiksi Kansallisarkistosta sekä mahdollisista paikallishistoriikeista.

Vastauksessa käytettiin Jatkosodan historia-teossarjan lisäksi kahden rykmentin historiikkeja:

JR 24 - K. O. Wallenius: Tjugofyran - Infanteriregementet 24:s historia i kriget 1941-1944 (1974)

JR 45 - Jalkaväkirykmentti 45: kolmen kannaksen koukkaajana vuosina 1941-1944 (1971)