Millä nimillä on Suomen eri sotia kutsuttu eri aikoina? Nykyään puhutaan esim. Suuresta Pohjan sodasta, Hattujen sodasta, Suomen sodasta, Oolannin sodasta,…

Kysytty

Millä nimillä on Suomen eri sotia kutsuttu eri aikoina? Nykyään puhutaan esim. Suuresta Pohjan sodasta, Hattujen sodasta, Suomen sodasta, Oolannin sodasta, Vapaussodasta/Kansalaissodasta/Sisällissodasta/jne, Talvisodasta, Jatkosodasta ja Lapin sodasta. Missä vaiheessa ja kenen toimesta kyseisille sodille on annettu nykyiset nimensä ja millä muilla nimillä näihin sotiin on viitattu ennen nykyisiä nimityksiä? Erityisesti kiinnostaa Talvisodan ja Jatkosodan nimeäminen. Vakiintuneet nimet kuulostavat taitavan brändääjän käsialalta.

Vastaus

Vastattu

Talvisodan nimen alkuperää on kartoittanut everstiluutnantti Antti Juutilainen artikkelissaan Sodan nimi (Talvisodan pikkujättiläinen, WSOY 1999). Ensimmäinen Juutilaisen löytämä maininta talvisodasta on jatkosodan päiväkäskyssä N:o 1: ”Kunniakas talvisotamme päättyi katkeraan rauhaan. - Tehty rauha oli vain välirauha, joka nyt on päättynyt.” Talvisota ei kuitenkaan tällä vielä vakiintunut käyttöön, sillä vielä 6.12. 1942 Mannerheim käytti sanontaa "sodassa 1939-40", mutta jo 28.1.1943 "talvisotamme ankarina kuukausina" ja 16.6.1944 "talvisodan jäyhät kuukaudet".

Kirjallisuudessa aikamääreellinen "talvisota 1939-1940" esiintynee ensimmäisen kerran teoksessa Kunnia - isänmaa : miten Suomi taisteli (Helsinki 1941), ja talvisota sellaisenaan muutaman kertaan majuri Peitsaran kirjasessa Suomen ja Venäjän talvisota 1939-40 : yleistajuinen katsaus (Helsinki 1941). Koska ylipäällikönkin käyttämä terminologia on vaihdellut, tietoista päätöstä talvisota-termin lanseeraamisesta propagandamielessä tuskin on tehty puolustusvoimien sisällä.

Jatkosodan nimestä toteaa Jari Leskinen seuraavaa artikkelissaan Pitkä jatkosota 25.6.1941-27.4.1945 (Jatkosodan pikkujättiläinen, WSOY 2005): "Sotien nimet ovat saaneet muotonsa sodat kokeneiden aikalaisten suussa. Nimet kertovatkin vahvalla tavalla ajan hengestä ja kansalaisten mielialoista. Kesäkuussa 1941 alkanutta sotaa edelsi välirauha, vaikka Moskovassa allekirjoitettiin 12.3.1940 rauhansopimus "ikuisiksi ajoiksi", kuten sodan päättäneet sopimukset on aina tavattu solmia." Jatkosodankaan osalta kyseessä tuskin on siis tietoinen brändääminen.