Millä luokalla, monentenako kouluvuonna, tulee suomenkielisten peruskoululaisten pakolliseen opetusohjelmaan ruotsi toisena kotimaisena kielenä Rovaniemeä ja…

Kysytty

Millä luokalla, monentenako kouluvuonna, tulee suomenkielisten peruskoululaisten pakolliseen opetusohjelmaan ruotsi toisena kotimaisena kielenä Rovaniemeä ja Kemijärveä pohjoisempana sijaitsevissa ala- ja yläkouluissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toinen kotimainen kieli ruotsi on suomenkielisessä perusopetuksessa kaikille pakollinen oppiaine. Sen opiskelun voi aloittaa A1-kielenä 1. vuosiluokalla tai valinnaisena A2-kielenä yleensä 4. vuosiluokalla, ja viimeistään se täytyy aloittaa 6. vuosiluokalla B1-kielenä. Ruotsi on yleisimmin B1-kielenä.

Kunnat linjaavat omissa opetussuunnitelmissaan, miltä vuosiluokalta alkaen ruotsia tarjotaan. Kuntien opetussuunnitelmia löytyy https://peda.net/  tai kuntien omilta verkko-sivuilta.