Otsikko
Millä hinnalla kirjasto hankkii kirjan (ilmeisesti Kirjavälitykseltä)? Onko hinnoissa eroa genren, ajankohdan (esim. juuri palkittu teos, jota tullaan…

Kysytty

Millä hinnalla kirjasto hankkii kirjan (ilmeisesti Kirjavälitykseltä)? Onko hinnoissa eroa genren, ajankohdan (esim. juuri palkittu teos, jota tullaan lainaamaan paljon) tai muun vuoksi?

Elokuvista kirjasto joutuu ymmärtääkseni maksamaan myös oikeudesta saada lainata sitä. Tätä ei ole kirjoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto  kilpailuttaa  eri aineistolajien hankinnat. avoimella tarjouskilpailulla. Aineistotoimittajat siis voivat vaihtua kilpailuttamisen seurauksena. Tällä hetkellä suomenkielinen kirjallisuus hankitaan mainitsemastasi Kirjavälityksestä. Erikielisistä aineistoista tehdään eri sopimukset. Samoin mainitsemistasi elokuvista ja musiikkiaineistoista. Sopimukset ovat yleensä voimassa vähintään kaksi vuotta kerrallaan.  Jos hankintasummat ylittävät EU-kynnysarvon, tarjouskilpailuista täytyy ilmoittaa Euroopan Unionin lehdessä (useimmat ylittävät). Helsingin kaupunginkirjaston aineistomäärärahat ovat noin 3,5 miljoonaa € vuodessa. Kansallisesti niistä ilmoitetaan ainakin Hilma.fi-palvelussa, jolla julkaistaan kaikki julkisen sektorin tarjouspyynnöt (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/) .  Aineistotoimittajien kanssa tehtyjen sopimusten yksityiskohdat eivät ole julkista tietoa. Kilpailuttamisesta ratkaisevat toisaalta hinta, toisaalta hankintaan liittyvät palvelut (laskutus, muovitus, kuljetukset).

Kysyjä on aivan oikeassa arvellessaan, että kirjaston ei tarvitse maksaa etukäteen oikeudesta lainata kirjoja. Kirjojen lainauksesta maksetaan kirjailijoille jälkikäteen lainauskorvauksia. Nämä hoidetaan tekijänoikeusjärjestö Sanaston kautta.

Lähteitä:

Julkisten hankintojen neuvontayksikkö

Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmalinjaus

Lainakorvaukset