Miksi violetti säteily on lyhytaaltoisempaa säteilyä kuin sininen säteily? Punainen säteily prismassa on kaikkein lyhytaaltoistimpaa ,ei vaan kaikkein…

Kysytty

Miksi violetti säteily on lyhytaaltoisempaa säteilyä kuin sininen säteily? Punainen säteily prismassa on kaikkein lyhytaaltoistimpaa, ei vaan kaikkein pitkäaaltoisimpaa säteilyä.

säteilyä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Punaisen valon aallonpituus on pisin ja violetin lyhyin näkyvän valon aallonpituuksista. Mitä lyhyempi aallonpituus on, sitä enemmän valo taittuu spektrissä. Tästä syystä esimerkiksi sateenkaaren alimpana on violetti ja ylimpänä punainen väri: kaaren alin väri joutuu ikään kuin "ahtaimmalle" ja taipuu eniten lyhyen aallonpituutensa ansiosta.

Toisaalta taas violetin valon taajuus on suurin ja punaisen pienin. Näiden ulkopuolelle jäävät niin suuret ja pienet taajuudet, ettei niitä niitä voi ihmissilmällä nähdä (vrt. radioaallot, jotka ovat hyvin pienitaajuisia).

Se, miksi näemme vain tietyt värit ja juuri tietyt värit, on näköaistin varaista. Silmä itse säätää valoherkkyyttään eli adaptoituu sen mukaan, paljonko valoa on, ja silmän fysiikka ja terveys vaikuttavat valon värien näkemiseen.

Ihminen on nimennyt näkyvät värit ja järjestänyt niitä ajan saatossa eri tavoin. Esimerkiksi Seppo Rihlaman Värioppi-teoksessa esitellään useita värikarttoja ja -ympyröitä, joista valtaosa alkaa keltaisesta ja myös päättyy siihen. Kuitenkin ns. fysikaalisen faktan, valospektrin, mukaan keltainen jää väriskaalan keskivälille.

Valosta: https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/tyry/oppiaineet/ma/fysiikka/fy-malinen/efysiikka-72/ves/avvv

Valon spektristä: https://fi.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4kyv%C3%A4n_valon_spektri

Väriopista: Rihlama, Seppo: Värioppi. Rakennustieto Oy, Tampere. 1997.

Näköaistista: https://www.biomag.hus.fi/braincourse/L5.html