Otsikko
Miksi vanhojen voiveisten kahvat ovat painavampia kuin veitsen terä?

Kysytty

Miksi vanhojen voiveisten kahvat ovat painavampia kuin veitsen terä?

Vastaus

Vastattu

Yleensä veitsen kahvan painavuus suhteessa veitsen terään johtuu näistä syistä:

  • kun kahva on painavampi, veistä on helpompi ja tarkempi käyttää
  • jos veitsi putoaa, se putoaa kahva edellä eikä satuta tai sotke.

Vanhojen voiveisten kahvat eivät sinänsä välttämättä ole sen painavampia kuin esimerkiksi muiden veisten tai uusien voiveisten. Veitsiähän on monen mallisia ja niitä on tehty monista eri materiaaleista, ja osassa on hyvinkin kevyt kahva.

Lisätietoa vanhoista ruokailuvälineistä: Marquardt, Klaus: Eight Centuries of European Knives, Forks and Spoons (1997)

Verkosta löytyy paljon kuvia erilaisista vanhoista voiveitsistä kun tekee google-kuvahaun sanoilla "antique butter knife".