Miksi V.A Koskenniemi toivoo runon "siell' on kauan jo kukkineet omenapuut" lopussa että talvi tulee? Hän kertoo että kaipaa jonnekin missä on kesä, mutta…

Kysytty

Miksi V.A Koskenniemi toivoo runon "siell' on kauan jo kukkineet omenapuut" lopussa että talvi tulee? Hän kertoo että kaipaa jonnekin missä on kesä, mutta miksi hän yhtäkkiä puhuu että talvella hänelle tulisi rauha?

Vastaus

Vastattu

Runojen tulkinta on aina enemmän tai vähemmän lukijan varassa ja siten jokaisen lukijan oma tulkinta on se ainoa oikea tulkinta. Koska ei ole yleisesti tiedossa onko Koskenniemi liittänyt tähän runoon jotain symboliikkaa, runoa voidaan tarkastella lähilukutekniikalla, puhtaasti runona ja sen sisältönä. Kertoja selkeästi kaihoaa kesää jossain hänelle tutussa maisemassa, "siell'". Koska hän itse "käy katuja" ja huone "käynyt on ahtahaks", niin todennäköisesti kyseessä on maalta kaupunkiin muuttanut henkilö, joka kaipaa kotimaisemiin. Kesä kaupungissa voi olla ahdistava, jos on tottunut avaraan ja kukkivaan maalaismaisemaan eikä sitä voi olla näkemässä. On tyydyttävä pieniin kaupunki-istutuksiin ja puistonpalaan. Niinpä kertoja toivoo syksyn tulevan, jotta hän itse lakkaisi ajattelemasta millaista "siel'" on. Lumen tultua joka paikkaan kaipuu muualle ja ahdistus saattaa hellittää, kotimaisemakin on lumen alla eikä niin koskettava kuin kesällä, ja hän tyytyy taas asumaan kaupungissa.

Tämä on yksi tulkinta eikä mitenkään sen oikeampi kuin toinenkaan. Jokainen voi itse tulkita runoja siten kun ne näkee ja kokee.