Otsikko
Miksi usein elokuvissa myrkky on yleensä pullossa jossa lukee xxx?

Kysytty

Miksi usein elokuvissa myrkky on yleensä pullossa jossa lukee xxx?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kuitenkin niin, että merkintä XXX pullon kyljessä viittaa väkevään alkoholiin eikä varsinaisiin myrkkyihin? Niissä lienevät pääkallo ja luut ristissä yleisempi symboli.

Ainakin englanninkielisen Wikipedian mukaan X-merkkiä on käytetty perinteisesti oluiden vahvuuden ilmaisemiseen ja XXX on siten tarkoittanut kaikkein vahvinta olutta. Historialliset faktat ovat tältä osin moniselitteisiä, mutta yhden tulkinnan mukaan X olisi tarkoittanut oluen alkoholipitoisuutta roomalaisella numerolla merkittynä ja XXX olisi siten ollut 30-prosenttisen juoman merkintä.

Pornoteollisuuden käyttämän XXX-koodin taustalla taas on Yhdysvaltain elokuvatarkastus, joka aikoinaan löi leiman X (X-rated) liian pornografisiksi katsomiensa elokuvien kylkeen. Pornoteollisuus on sittemmin hyödyntänyt tätä ilmaista mainosta, mutta luonnollisesti lisäämällä X-kirjainten määrää ilmaisemaan, että nyt on tarjolla paljon kovempaa kuin X-rated-aineistoa. Analogia alkoholin puolelle on ilmeinen.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto