Otsikko
Miksi ulkomailla pidetään kasviöljyjä huonona ihmiselle. Kun Suomessa niitä suositaan.

Kysytty

Miksi ulkomailla pidetään kasviöljyjä huonona ihmiselle. Kun Suomessa niitä suositaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ruokaviraston sivuilla kerrotaan ravitsemussuosituksista näin: "Ravitsemussuosituksia laaditaan niin maailmanlaajuiseen käyttöön kuin kansallisestikin. Ne perustuvat tutkimuksiin eri ravintoaineiden tarpeesta koko elinkaaren aikana. Lisäksi niissä on otettu huomioon laaja tutkimustieto ravintoaineiden vaikutuksesta sairauksien ehkäisyssä ja terveyden edistämisessä. Ravitsemussuositukset eivät ole pysyvästi samanlaisia, vaan muuttuvat elintapojen ja kansanterveystilanteen muuttuessa sekä uuden tutkimustiedon karttuessa."

Leena Putkonen ja Mari Koistinen toteavat kirjassa Ruokamysteerit, että eri maiden ravitsemussuositukset vaihtelevat maittain melko vähän. Ruokaviraston sivuilla on suomalaisten ravitsemussuositusten lisäksi linkkejä useisiin kansainvälisten järjestöjen sekä Euroopan maiden ja Pohjois-Amerikan ravitsemussuosituksiin. Katsoimme niistä läpi joitakin ja kaikissa suosittiin ravintorasvoina nimenomaan kasvirasvoja. Eri maiden ravitsemussuosituksiin voi tutustua täällä: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ravitsemussuosituksia-maailmalta/

Ravitsemus on aihepiiri, joka herättää paljon keskustelua ja josta on monenlaisia näkemyksiä. Terveyden lisäksi ruokakeskustelussa mietitään myös ruoantuotannon ekologisia ja eettisiä puolia. Esimerkiksi seuraavssa kirjoissa voi tutustua ruoan ympärllä käytävään keskusteluun:

Leena Putkonen ja Merki Koistinen: Ruokamysteerit : Viisaiden valintojen jäljillä (Otava 2017)

Reijo Laatikainen: Pötyä pöydässä : Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan (Kirjapaja 2018)

4 ääntä

Kommentit

Suositukset eivät kaikkialla ole käytäntö, mutta eikös ainakin Välimeren maissa pidetä oliiviöljyä ihan parhaana.

80-luvulla oli espanjassa iso skandaali, kun ruuaksi myytiin myrkyllistä rapsiöljyä (katso esim. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espanjan-kko-valtio-syypaa-ruokaolj…). Silloin minulle selvisi, että muissa kielissä rypsiin viitataan samalla nimellä kuin rapsiin (vain etuliite erona), ja oli vaikea perustella ulkomaalaisille miksi Suomessa käytetään paljon rypsiä.

Oliiviöljyn suosio oli suuren kampanjan takana. Oliiviöljy ei myynyt hyvin ja suosituksia keksittiin myynnin edistämiseksi. Ihmiset uskoivat... Netissä lisätietoja.