Otsikko
Miksi teekkarihuumori on niin härskiä, vai onko se härskimpää kuin muiden yliopiston tiedekuntien opiskelijoiden huumori?

Kysytty

Miksi teekkarihuumori on niin härskiä, vai onko se härskimpää kuin muiden yliopiston tiedekuntien opiskelijoiden huumori?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitä itse kukin pitää "härskinä" huumorina, on tietysti kovin suhteellista. Opiskelijakulttuureissa valmius rikkoa perinteisiä esteettisiä ja eettisiä normeja liittyy toisaalta vakiintumattomaan elämäntilanteeseen, toisaalta joukossa toimimisen estoja alentavaan vaikutukseen. Vaikka en usko, että teekkarihuumori sinänsä olisi "härskimpää" kuin opiskelijahuumori yleensä, voi viitata teekkareiden vahvaan miesten keskeiseen kulttuuriin (nyttemmin tilanne on muuttunut ja teekkareissa on miehiä ja naisia). Miesporukat ovat kautta aikojen ja ammateista riippumatta taipuvaisia huumoriin, jota moni pitää "härskinä". Tämä yhdistyneenä teekkareiden muutenkin vahvasti ulospäin suuntautuneeseen hauskanpitokulttuuriin on ehkä synnyttänyt tilanteen, jossa teekkarit ovat ainoa opiskelijaryhmä, johon ylipäätään liitetään yleinen käsite omasta huumorista.

Toisaalta on hyvä muistaa, ettei kaikki teekkarihuumori perustu ronskiin kielenkäyttöön ja seksuaalisiin toimintoihin liittyviin viitteisiin. Esimerkiksi Retuperän WBK on edustanut sekä musiikillisesti että sanallisesti huumoria, jota tuskin voi termillä "härski" kuvata.

Lyhyesti sanoisin, että mielikuva teekkareiden poikkeuksellisen härskistä huumorista on todennäköisesti perusteeton ja eräänlainen julkisuuden tuottama näkö- ja ehkä kuuloharha.

Heikki Poroila